ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Մեր կինոպոեզիան միշտ ավելի ուժեղ է, քան կինոհերոսը»

«Մեր կինոպոեզիան միշտ ավելի ուժեղ է, քան կինոհերոսը»
10.07.2015 | 00:03

«Իրատես»-ի հյուրն է ՀՀ պետական և միջազգային բազմաթիվ մրցանակների դափնեկիր, ՀՀ ժողովրդական արտիստ, «Մովսես Խորենացի» շքանշանակիր, «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրեն, կինոբեմադրիչ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ:

«ՀԱԿԱՄԱՐՏՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ՄՆԱՑԱԾ ՄԱՐԴՈՒ ԵՎ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻՑ ՓԱԽԱԾ ՄԱՐԴՈՒ ՄԻՋԵՎ»


-Պարոն Խաչատրյան, առիթներ ունեցել ենք անդրադառնալու «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» ֆիլմաշարի «Հայկ. փախուստ» ֆիլմին: Մեկ անգամ ևս փորձենք հասկանալ, թե հայի մասին զուտ հայկական խնդրի համատեքստում, հայի դիտանկյունից ներկայացված այս ֆիլմն ինչպե՞ս արժանացավ միջազգային հանրության և մասնագետների բարձր գնահատականին:
-«Հայկ. փախուստը» շատ բարդ ֆիլմ է: Դժվար է քսանհինգ տարի մի ֆիլմ նկարել. ֆիլմը մտածված էր այնպես, որ երեք սերնդի կյանք հնարավոր լիներ ցույց տալ միևնույն մարդու մեջ: Յոթ-տասը տարին մեկ մարդու կյանքը կարծես փոխվում է, նոր փուլ է սկսվում, նա նոր մարդ է դառնում, ուրիշ կյանքով է ապրում: Ես դա նաև իմ օրինակով գիտեմ: Ինձ հետաքրքրում էր, թե այն մարդիկ, որ տարիներ առաջ փախչում էին Հայաստանից, որ լցված էին ատելությամբ, վիրավորանքով, հիասթափությամբ, ի՞նչ փոփոխությունների են ենթարկվել այս ընթացքում: Մարդը մեծանալու հետ փոփոխվում է: Կա՛մ իմաստնանում է, կա՛մ լրիվ հիմարանում, կա՛մ դառնում է դառը կորիզ, կա՛մ տրվում քաղցր հուշերին: Ինձ հետաքրքրում էր՝ Հայաստանից փախածներն այսօր իրենց ներսում ի՞նչ են կրում, ի՞նչ են պահպանում, ի՞նչ են կորցնում, ի՞նչ են ձեռք բերում: Այդ հետաքրքրություններն ինձ տարան-հասցրին Կամչատկա, Ռուսաստան, Ամերիկա, ուրիշ տեղեր: Ամեն անգամ «Հայկ. փախուստ»-ի հերոսին հանդիպելիս տեսնում էի, որ և՛ ինքն է փոխվել, և՛ ես: Ինքը կամաց-կամաց կործանվում էր, ես ավելի ուժեղ էի դառնում: Դա մի տեսակ հակամարտություն էր Հայաստանում մնացած մարդու և Հայաստանից փախած մարդու միջև: Տարբեր տարիների տարբեր զգացողությամբ եմ նկարել ֆիլմը՝ սիրով, ջղայնությամբ, հիասթափությամբ: Դժվար էր Հայկի հետ լեզու գտնելը: Ամեն դեպքում Հայաստանը տարօրինակ ուժ ունի իր մեջ: Ինձ նման մտածող մարդը Հայաստանում աճում է, իմաստնանում է: Թեկուզ և դժվարությունների մեջ լինի, սոված մնա, ուժը չի պակասում: Դրսի մարդկանց ուժը պակասում է:
-Առանձնահատուկ էներգետիկա՞ կա Հայաստանում:
-Ինձ թվում է՝ կա: Գուցե իմ օրինակը բացառություն է, գուցե բոլորի համար չէ, բայց ինձ համար այդ էներգետիկան կա:
-Այն կա բոլորի՞ համար, թե՞ միայն հայերի:
-Ինձ թվում է՝ հայ մարդու: Որովհետև ամեն մի ազգ չի կարող ապրել Հայաստանում: Հայերը շատ պահպանողական են, ազգայնորեն պահպանողական: Օտարների սովորույթները մենք չեն ընդունում: Օտարներն էլ մեզ չեն կարող լիովին հասկանալ և ընդունել: Բայց և այնպես «Հայկ. փախուստ» ֆիլմի ասելիքը տեղ հասավ: Նիոնում եղավ համաշխարհային պրեմիերան: Ֆիլմը հասկացան և սիրեցին: Ես մտածում էի, որ դա փառատոնային ֆիլմ չէ, մրցանակ չի ստանա, որովհետև բարդ, դարդոտ պատմություն է:
-ՈՒ շատ հայկական:
-Շա՛տ հայկական: Բայց «Հայակում» ստացավ երկու մրցանակ՝ «Լավագույն ֆիլմ» և «Լավագույն ռեժիսոր» անվանակարգերում: Հետո Կոսովոյի կինոփառատոնում ստացավ ժյուրիի հատուկ մրցանակը: Մտածում էի, որ դրանով կավարտվի ամեն բան: Բայց եղավ նաև Թուրինի միջազգային կինոփառատոնի գլխավոր մրցանակը: Երեք անգամ ես ներկա եղա իմ ֆիլմի ցուցադրությանը Իտալիայում: Դրանք անցնում էին լեփ-լեցուն դահլիճներում: Իտալացիները հասկացել էին ֆիլմում բարձրացված պրոբլեմը: Բացի այդ՝ նրանց համար հետաքրքիր էր մոտեցումը, որով նկարվել էր ֆիլմը՝ խաղարկայինի և դոկումենտալի սահմանագծի վրա, երկուսի տարրերի համադրությամբ: Նրանց համար հասկանալի էր իմ կինոլեզուն: Իմ կինոլեզուն ավելի հասկանալի էր, երբ ես առանց խոսքի էի նկարում, բայց այս ֆիլմն էլ հասկացվեց:

«ՄԵՆՔ Ո՛Չ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ԵՆՔ ՖԻԼՄ ՎԱՃԱՌԵԼ, Ո՛Չ ԷԼ ՄԵԾ ԱՂՄՈՒԿ ՍՏԵՂԾԵԼ ՖԻԼՄԻ ՇՈՒՐՋ»


-Դուք միշտ խոսում եք հայկական կինոյի տեսակի մասին, պոետիկ կինոյի մասին: Փորձենք հասկանալ, թե ի՞նչ հիմքից է այն բարձրանալու: Չէ՞ որ մենք խորհրդային տարիներին էլ ենք ունեցել հայ ռեժիսորներ, ովքեր դրսում նկատվել ու մրցանակների են արժանացել:
-Թվում էր, թե հայկական կինոն իր դանդաղկոտության, իր անշարժության մեջ հետաքրքիր չպիտի լիներ մարդկանց, աշխարհի համար: Բայց ստեղծվեց մի յուրօրինակ, պոետիկ կինո, որը գրավեց հանդիսատեսին: Հայերը պոետիկ մարդիկ են, հայկական պոեզիան միշտ արձակից ավելի բաձր է: Մեր կինոպոեզիան միշտ ավելի ուժեղ է, քան կինոհերոսը: Հայկական կինոյում գոյություն չունի իրական, կողքովդ քայլող, քեզ նման ապրող, քո դարդերն ունեցող հերոս: Նույնիսկ դոկումենտալ կինոն չունի, նույնիսկ դոկումենտալ կինոն է պոետիկ: Բայց այդ կինոն չմեկնաբանվեց, դրա կինոգետը չեղավ, դրա մասին աշխարհին իրազեկող չեղավ, մի բան, որ շատ կարևոր է: Մենք ո՛չ կարողանում ենք ֆիլմ վաճառել, ո՛չ էլ մեծ աղմուկ ստեղծել ֆիլմի շուրջ: Բայց եթե մեկ-երկու այդպիսի փորձ արվել է, մարդիկ հիացել են հայ կինոյով, ինչպես դա եղավ Պոմպիդուում, Հռոմում, Բոլոնիայում, այլուր: Բոլորը շշմել էին, որովհետև տեսել էին հայ կինոն իր ամբողջության մեջ: Գրել էին. «Մեզ համար անհայտ, հանճարեղ հայ կինոն»:
-Ի՞նչ ֆիլմերով է ներկայացվում հայ կինոն այդպիսի ցուցադրությունների ժամանակ:
-Ե՛վ հին, և՛ նոր ֆիլմերով: Ցուցադրվում են Համո Բեկնազարյանի, Հենրիկ Մալյանի, Ֆրունզե Դովլաթյանի, Բագրատ Հովհաննիսյանի, Կարեն Գևորգյանի, Արա Վահունու, Վիգեն Չալդրանյանի, Սուրեն Բաբայանի, Միքայել Դովլաթյանի, Հարություն Խաչատրյանի, այլոց ֆիլմերը: Երբ այդ բոլորը միասին են ցուցադրվում, երևում է միևնույն մտածողության, միևնույն ճաշակի դրսևորումը:
-Այսինքն՝ համապատկե՞րն է ստեղծվում հայ կինոյի:
-Այո՛: Բայց քանի որ հիմա շատ քիչ են հայկական լուրջ ֆիլմեր նկարվում, չի ձևավորվում մի ընդհանուր մթնոլորտ, որում կերևա հայկական կինոյի տեսակը: Այս մասին պետք է անպայման մտածել: Երբ ես այս առաջարկն անում եմ, ինձ հետ միշտ համաձայնում են, բայց կոնկրետ քայլեր չեն ձեռնարկում այս ուղղությամբ: Օրինակ՝ ես կուզեմ, որ մի քանի տարի կինոյի ամբողջ ֆինանսավորումը տրամադրեն երիտասարդ կինեմատոգրաֆիստներին: Տեսնենք՝ ի՞նչ դուրս կգա: Երիտասարդներն էլ, դժբախտաբար, չեն ուզում սովորել: Անգլերեն չգիտեն, բյուջե կազմել չգիտեն, ֆոնդերից փող վերցնել չգիտեն: Միայն հայաստանյան միջոցներով չես կարող ֆիլմ նկարել: Պետք է անհրաժեշտ գումարների մեծ մասը հայթայթես աշխարհից, դրսից: Վրացիները դա արագ յուրացրին, մտան «Եվրիմաժ», ձևավորեցին միջազգային հարաբերություններ, պայմանագրեր կապեցին տարբեր կինոֆոնդերի ու կինոկենտրոնների հետ, ստեղծեցին կինոյի օրենքը: Մենք այս հարցում հապաղեցինք: Մենք անհասկանալիորեն մեկուսացած ենք: Առանց այն էլ սահմաններով, աշխարհագրական դիրքի բերումով մեկուսացած ենք, բայց մեկուսացած ենք նաև մեր բնավորությամբ: Մի տեսակ ավելորդ մեծամտություն կա մեր մեջ, մտածողություն, թե մեր ինչի՞ն է պետք այս կամ այն բանը: Եթե քո լավ սցենարի համար չես կարողանում լավ բյուջե կազմել, այն նկարելու հնարավորություն ստանալ, դու պիտի գժվես, տեղդ չգտնես, ամեն ինչ անես, որ գործդ հաջողվի: Իսկ մենք ամեն ինչ դանդաղ ենք անում, այդ թվում և՝ կինոն: Երբեք չեմ տեսել, որ հայերը արագ ռիթմով մոնտաժված ֆիլմ նկարեն: Մեր տեսակն է այդպիսին՝ դանդաղաշարժ:
-Դե՜, մենք հին ժողովուրդ ենք: Մի քանի հազարամյա ժողովուրդն ինչպե՞ս կարող է երեկ-մյուս օրը հորինված ժողովրդի տեմպն ունենալ:
-Մեզնից ավելի հին ժողովուրդ հրեաները շատ լավ ֆիլմեր են նկարում:

«ԱՐՀԱՄԱՐՀՈՒՄ ԵՆ ԱՅՆ, ԻՆՉԻՑ ԾՆՈՒՆԴ ԵՆ ԱՌԵԼ, ԻՆՉԻ ՎՐԱ ՄԵԾԱՑԵԼ ԵՆ»


-Գուցե մեր լավ ֆիլմերը դեռ առջևո՞ւմ են:
-Առջևում կլինեն, եթե մենք իսկապես լուրջ ուշադրություն դարձնենք կինոյին: Տե՛ս, թե ինչ վիճակ է. կինոթատրոն չունենք, հանդիսատես չունենք, այնինչ դրսում հիանալի մասնագետներ ունենք: Ռուսաստանի ամբողջ կինոդիստրիբյուցիան հայերի ձեռքին է, բայց այդ մարդիկ ոչ մի ցանկություն չունեն համագործակցելու Հայաստանի հետ: Հայաստանից կտրված, մեծամտացած մարդիկ են: Արհամարհում են այն, ինչից ծնունդ են առել, ինչի վրա մեծացել են: Դա նույնն է, որ մարդն իր ծնողներից ամաչի, իր մանկության շորերից ամաչի, իր մանկության լուսանկարից ամաչի: Սա տարօրինակ բան է: Եթե մարդիկ հաջողությունների են հասնում Ռուսաստանում, Ամերիկայում կամ Ֆրանսիայում, ձգտում են իրենց փեշերը հեռու պահել Հայաստանից: Չգիտեմ, թե ինչն է սրա պատճառը: Մարդկանց ամենամեծ ուժ տվողը, ամենամեծ էներգիա տվողը էլի Հայաստանն է: Եվ միևնույն է, մի օր էլ այդ մարդիկ գալիս ու Հայաստանում ներկայացնում են իրենց ֆիլմերը: Որովհետև Հայաստանը երկիր է, կարող է իր ֆիլմը՝ որպես երկիր, ներկայացնել: Ոչ մի այլ երկիր իրենց ֆիլմը չի կարող ընդունել ու ներկայացնել որպես իրենը, իսկ Հայաստանը դա անում է: «Ոսկե ծիրանին» ցուցադրված հայ ռեժիսորների ֆիլմերը հրավիրվում են այլ փառատոներ՝ որպես Հայաստանի ֆիլմեր, որովհետև դրանք որպես հայկական ֆիլմեր են հետաքրքիր աշխարհին: Հայերը մի տարօրինակ մոտեցում ունեն. եթե որևէ մեկը մի լավ բան է անում, մյուսը դա չի ընդունում: ՈՒզում է ուրիշի արածի վրա խաչ քաշել, որ իր արածը երևա: Բայց արդյունքի հասնելու համար պետք է միասին գործել, միասին գնալ դեպի նպատակակետը՝ և՛ ուսման, և՛ ֆիլմ նկարելու, և՛ փառատոն անելու, և՛ արվեստ արտահանելու, և՛ այլ հարցերում: Եթե այսպես լիներ, մենք շատ առաջ կգնայինք: Մեր կինոգետները չեն համարձակվում գրել ճշմարտությունը կինոյի մասին: Խորհրդային կինոյի պարագայում էլ էր այդպես: Լավը գրում էին միայն կոմունիստական հասարակարգի կողմից ընդունված մի քանի ռեժիսորի մասին, բայց, օրինակ, Բագրատ Հովհաննիսյանի, Դմիտրի Կեսայանցի կամ Կարեն Գևորգյանի մասին չէին գրում: Այսպիսի մոտեցումները մեզ միշտ խանգարել են ու խանգարելու են: Մենք պիտի վերափոխվենք, եթե ուզում ենք ինչ-որ լուրջ բանի հասնել: Եվ սա միայն կինոյին չի վերաբերում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1344

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ

ում ենք ժամանակ կորցնելու համար' title='Միշտ էլ ժամանակ գտնում ենք ժամանակ կորցնելու համար' width='220' height='163' />
Միշտ էլ ժամանակ գտնում ենք ժամանակ կորցնելու համար

Բաժնի բոլոր նորությունները »

«Իրատես» թերթի արխիվից

Հայաստանն էլ ունի  իր երկակի ստանդարտները
Հայաստանն էլ ունի իր երկակի ստանդարտները

Բաժնի բոլոր նորությունները »

Ծաղրանկարչի կսմիթ

Իշխանափոխության մեխանիկա
Իշխանափոխության մեխանիկա